• Morgan Esping Gustavsson  med sin tvåhjulsdrivna "lekbil" och den fyrhjulsdrivna tävlingsbilen. Båda i skala 1:5. Foto: Lena Dahlberg
  • Höst, vinter och vår innebär en hel del mekande i förrådet.
  • Bilder från SM-deltävlingen i Sandhem i Västergötland sommaren 2016. Foto:privat
  • Bilder från SM-deltävlingen i Sandhem i Västergötland sommaren 2016. Foto:privat
  • Bilder från SM-deltävlingen i Sandhem i Västergötland sommaren 2016. Foto:privat

"Racing ger en väldig adrenalinkick"

Morgan tävlar i mini-racing skala 1:5

När Morgan Esping Gustavsson kör racing är koncentrationen på topp. Ögonen har full koll på bilen, medan händerna håller radion i ett stadigt grepp. Men det gäller att vara lätt på handen, snabb och noggrann.

Det började med en radiostyrd metanolbil i tioårsåldern i skala 1:10 och fortsatte med bensindrivna lite större bilar. För sju år sedan började Morgan Esping Gustavsson tävla. Numera finns det en hel del pokaler hemma i glasskåpet, där de två SM-vinsterna smäller högst.

Mycket mekande

I förrådet har han sin verkstad. Nästan som en bilverkstad fast i mindre skala. Här tillbringar han en stor del av fritiden under vinterhalvåret. Bilarna, en tvåhjulsdriven "lekbil" och en fyrhjulsdriven tävlingsbil i skala 1:5, kräver en hel del mekande för att vara på topp.

– När säsongen är över skruvar jag ner dem helt, rengör och byter ut slitna delar.

Bensinare är enklare

2010 började han tävla med en bil i skala 1:8. Under två års tid åkte Morgan Esping Gustavsson runt i södra Sverige för att delta.

– Jag tog mig från bottenskiktet till att bli medelbra och körde säkert tio tävlingar per år. Men det tog för mycket tid så jag slutade efter ett par år.

– En 1:8 metanol kräver mycket mer tid än en 1:5 bensin. Det är mer skruvande, mer finjusterande, och det krävs mer kunskap om motorn. En bensinare är lite enklare.

SM-mästare

För några år sedan började han köra igen. Denna gång med en bensinbil i skala 1:5, den största inom mini-racing.

– Jag var väldigt sugen på att börja igen, det är roligt och ger en väldig adrenalinkick. Det var också mer aktivitet i Vimmerby då när det gäller mini-racing. Nu har intresset tyvärr minskat igen.

De närmaste banorna ligger i Valdemarsvik och Linköping. Dit åker han för att träna. Något som gett utdelning.

– Jag har vunnit den inofficiella SM-kuppen både 2015 och 2016.

Vad krävs för att bli bra?

– Att du kan koncentrera dig, är bra på avstånds- och fartbedömning och att du har bra finmotorik. Och massor med träning förstås.