• Mikael Persson säger att trenden går mot fälgar som är delvis, eller helt, svarta. Foto: Lena Dahlberg
  • Vinterdäck ska ha ett kraftigt mönster som pressar snön ut från mitten av däcket.

Dags för vinterdäck

Hos Magnussons Däckservice AB är det bråda dagar när det gäller att se över däckhotellet. Men inte fullt så bråttom som det antagligen blir när den första halkan kommer. – Det är samma sak varje år, säger Mikael Persson, platschef. Det hör nästan till att kunderna har glömt vilken årstid det är.

Oktober är en bra månad att förbereda bilen på inför vintern

– Plocka fram vinterdäcken och lämna in dem redan nu. Då hinner vi se över dem. Ett annat alternativ är att förvara dem i vårt däckhotell. Då besiktar vi däcken i god tid, pumpar och tvättar och kontrollerar mönsterdjupet. Behöver något åtgärdas så kontaktar vi alltid kunden först.

Minst tre millimeters mönsterdjup ska det vara. Dubbar eller inte är väldigt individuellt.

– Ett tag var det ungefär hälften dubbfria och hälften dubbdäck, men det har svängt under senare år. Nu säljer vi nog 75 procent dubbdäck.

– Välj däck efter hur du kör och vad du har för bil. Kör man nästan bara på stora vägar så fungerar det bra med dubbfria, annars ska man ha dubbar.

Magnussons Däckservice har alla sorters däck, men Mikael Persson säger att han rekommenderar alla att satsa på däck som är avsedda för nordiska förhållanden.

– Vi rekommenderar Good Year, ett tyskt däck, och Nokian, ett finskt. De satsar mycket på forskning och utveckling och ligger oftast i topp när det gäller tester. Det har blivit allt vanligare att kunderna satsar på snygga aluminiumfälgar till vinterdäcken, säger Mikael Persson.

– Trenden går mot mörka, nästan svarta fälgar.