• Mats Ståhl ansvarar för butiksdelen hos Elon, där Ronny Hellenstierna är butikschef. Foto: Lena Dahlberg

Köksavdelningen har växt hos Elon

Med flera olika visningskök har vitvarorna fått maka lite på sig hos Elon. De är nu återförsäljare för tre olika kök, varav Bäcklunda är ett helt nytt märke som började säljas i november.

Vitvaror och småel har alltid varit företagets inriktning, det företag som Mats Ståhls pappa Allan Ståhl startade 1967. Sedan 20 år tillbaka har Elon såväl kök som köksutrustning i utbudet.

– Från och med november tog vi in ett helt nytt köksmärke; Bäcklunda, Elons eget märke, säger Mats Ståhl.

Italien och Frankrike

Elon säljer även Colombini Casa sedan ett par år tillbaka, det största italienska köksmärket.

– Italienarna är väldigt duktiga på design.

Det tredje märket är franska Mobalpa, ett lite mer exklusivt märke som Elon har i sortimentet sedan sex år tillbaka.

– De är Frankrikes största kökstillverkare och har ett jättestort sortiment. Det går att göra riktigt häftiga lösningar, säger butikschef Ronny Hellenstierna.

Webben utvecklas

Vad gäller annars på köksfronten? Vita kök dominerar, men det högblanka börjar försvinna, enligt Mats Ståhl.

– Det går mer åt det matta nu.

Den största andelen av Elons kunder är privatpersoner, och står för cirka 85 procent av Elons omsättning.

– Vi är Sveriges största vitvarukedja, och är inte bundna till något märke. Under 2017 kommer vi fortsätta utveckla webbutiken.