• Göran Adlén, ev av Sveriges mest anlitade och uppskattade föreläsare blev först ut i den serie föreläsningar som Vimmerby Handel arrangerar.
  • Många ville lyssna på Adlén.

Utbildning om extremt bra service

Vimmerby Handel lärde sig om vikten av att nätverka

Tänk nytt – och nätverka. Det – och förstås en hel del annat – är vad som krävs av den fysiska handeln för att klara konkurrensen från nätet. – Handlarna är lite för bekväma fortfarande. Kunderna ställer mycket högre krav i dag än tidigare, säger Göran Adlén, först ut i en serie föreläsningar som arrangeras av Vimmerby Handel.

Han kallar det extremservice. Extremt bra service som ett sätt att konkurrera om kunderna i en tid då det nätbaserade shoppandet växer snabbt. Dagens kunder är kräsnare än någonsin.

– Det gäller att ge kunderna en upplevelse och något extra i butiken. Någonting de inte får om de handlar på nätet, säger Adlén.

Och han vet vad han pratar om. Göran Adlén kallar sig trendanalytiker och är en av landets mest eftertraktade föreläsare. Han har själv byggt sitt eget starka varumärke på nätet, berättar han. Men det kan också gå snabbt åt andra hållet.

– Om folk skulle vara missnöjda med mig här ikväll kan det spridas oerhört snabbt på nätet. Det kan göra mycket skada för mitt varumärke. Samma sak gäller naturligtvis också för butiker, cafeér, restauranger...

Nu behöver han nog inte oroa sig särskilt mycket för den saken. Adlén drog fullt in till sista plats på Astrid Lindgrens Näs där han pratade marknadsföring, om en kundgrupp med allt högre krav och hur man bygger sitt varumärke på sociala medier. Bland annat, ska tilläggas. För alla som var där kan nog skriva under på att tempot var högt och skratten avlöste varandra.

”Otrogna kunder”

Göran Adlén framhåller också vikten av konkurrens. Även i en liten stad.

– Man ska vara införstådd med att konkurrens är något bra. Titta på de stora shoppingstråken i Madrid, till exempel. Alla undersökningar visar att handeln ökar med konkurrensen.

Därför tycker han att handlarna ska bli bättre på att nätverka med varandra.

– Det går inte att vara kvar i det gamla, och deppa för att kunderna sviker. Kunderna är inte trogna på samma sätt i dag som förr. Det gäller att hitta sätt att nå kunderna.